
Een verfijnd beeld van de klachten in de postsector: Aan elke bemiddelingsvraag kunnen verschillende klachten verbonden zijn, op basis van de beschrijving van het geschil door de klant.
In 2023 waren er gemiddeld 2,2 klachten per dossier.
Artikel 43ter §4 van de Wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, met verwijzing naar de CEN-norm 14012.
Er zijn momenteel nog 2 andere licentiehouders die postdiensten aanbieden op een beperkt deel van het grondgebied.
Pakketten die onderdeel uitmaken van de postsector en de bijgaande nationale regelgeving zijn gedefinieerd in de Wet van 26 januari 2018, artikel 2, 2°. Deze pakketten hebben een maximum gewicht van 31,5 kg.
Artikel 23 uit Sectie K van de UPU Parcel Manual
Bron https://www.bpost.be/sites/default/files/terms-conditions/GTC_bpost_Service_offer_current_NL.pdf
Dit is hetzelfde als de vorige voetnoot
Artikel 16, §3, 1° van de Wet 26 januari 2018 betreffende de postdiensten.
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/wet/2018/01/26/2018010510/staatsblad
De meest gebruikte binnen de postsector zijn het CMR-Verdrag voor vervoer van goederen over de weg, het Verdrag van Montréal en Warschau voor luchtvervoer en de UPU Manual van de Wereldpostvereniging
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=1956051930&table_name=w
Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A22001A0718%2801%29
Bron: https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/LON/Volume%20137/v137.pdf
Artikel 50, §3 van Boek VI van WER.
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2013022819&table_name=wet
Wet van 2 april 2021 tot wijziging van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde wat de regeling betreft die van toepassing is op afstandsverkopen van goederen en op bepaalde leveringen van goederen en diensten.
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=nl&caller=summary&pub_date=21-04-13&numac=2021041096
Artikel 2 van de Richtlijn 2008/6/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 februari 2008 tot wijziging van Richtlijn 97/67/EG wat betreft de volledige voltooiing van de interne markt voor postdiensten in de Gemeenschap
Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008L0006&from=DA
Artikel 15 van de Wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/wet/2018/01/26/2018010510/staatsblad
U vindt deze in de achtereenvolgende beheersovereenkomsten tussen bpost en de Belgische staat:
Koninklijk besluit van 29 maart 2019 tot goedkeuring van het beheerscontract tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht bpost betreffende de universele postdienstverplichtingen voor de periode 2019-2023
Bron:
Koninklijk Besluit van 30 juli 2022 tot goedkeuring van het zevende beheerscontract tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht bpost voor de periode 2022-2026
Verordening 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG
Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0910
Kaderwet van 26 juli 2016 die de bovenstaande Verordening verder uitvoert
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=nl&caller=summary&pub_date=16-09-28&numac=2016009485
-
Sign For Me is een uitreikingsoptie bij bpost voor aangetekende zendingen waarbij de klant er zelf voor kiest om de aangetekende zendingen in de brievenbus te mogen ontvangen. In de praktijk tekent de postbode dan zelf af voor ontvangst van de zending en deponeert de zending in de brievenbus van de klant. Er geschiedt hier dus geen identiteitscontrole van de geadresseerde van de zending.
Artikel 3, 2° van de Wet van 26 januari 2016 betreffende de postdiensten
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/wet/2018/01/26/2018010510/staatsblad
Artikel 2, 15° van de Wet van 26 januari 2016 betreffende de postdiensten Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/wet/2018/01/26/2018010510/staatsblad
Artikel 3, §1, 2° van de Wet van 26 januari 2018 betreffende de postdiensten Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/wet/2018/01/26/2018010510/staatsblad
Verwijzen naar buitencontractuele aansprakelijkheid voor bepaalde types pakketten
Artikel 9, §1 van het Koninklijk Besluit van 14 maart 2022 betreffende de postdiensten Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/wet/2018/01/26/2018010510/staatsblad
“In de overeenkomsten gesloten tussen een onderneming en een consument zijn in elk geval onrechtmatig, de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden die ertoe strekken : ...
Advies over een aantal discussiepunten inzake de algemene voorwaarden in de postsector Bron: https://www.ccecrb.fgov.be/dpics/fichiers/2021-07-28-09-45-57_CRB20212220Advies.pdf
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32009R1186&from=nl#d1e2901-23-1
Art. 22 van de UPU manual. Bron: https://www.upu.int/UPU/media/upu/files/UPU/aboutUpu/acts/manualsInThreeVolumes/actInThreeVolumesManualOfConventionMaj2En.pdf
Artikel 43ter §1 van de Wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.
Wet van 21 december 2006 houdende diverse bepalingen met het oog op de oprichting van de Ombudsdienst voor de Postsector en tot wijziging van de Wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie.
Artikel 43ter §3 van de Wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.
VOORWOORD
In 2023 deden 4.672 postgebruikers een beroep op ombudsman poste. In 2.260 ontvankelijke bemiddelingsaanvragen werd een onderzoek en bemiddeling opgestart. Een probleem met de verzending van een pakket of een brief, dat niet opgelost geraakt in een rechtstreeks contact met het post- of koerierbedrijf, is de aanleiding voor elke beroepsklacht. De bemiddeling leidde in 2.016 dossiers tot een minnelijke oplossing. Een mooi resultaat, bereikt met een gedreven team!
2023 kenmerkt zich door een verderzetting van het type klachten dat reeds enkele jaren in de sector waargenomen wordt. Een verdwenen pakket is met stip, klacht nummer 1. De ontoegankelijkheid van de klantendiensten voor de klachten van bestemmelingen blijft een belangrijke frustratie die particulieren én bedrijven ertoe aanzet de ombudsman te contacteren. Een relatief nieuwe trend is het onbeheerd achterlaten van pakketten bij afwezigheid van de bestemmeling. Een praktijk die aansluit bij de zoektocht van de sector naar een efficiënte uitreiking en ook gesmaakt wordt door een deel van het publiek. Een praktijk die echter eveneens leidt tot pakketten die verdwijnen én discussies over aansprakelijkheid. Elke beroepsklacht is uniek en wordt individueel onderzocht en bemiddeld. Een goede samenwerking met geregeld een stevige discussie tussen de ombudsman en het betrokken vervoersbedrijf resulteerde ook in 2023 in de meeste geschillen tot een oplossing.
De missie van de ombudsman reikt echter verder dan het bemiddelen in individuele geschillen. De beroepsklachten geven ons een uniek zicht op de pijnpunten van de sector vanuit het oogpunt van zijn klanten en de bredere maatschappij. Terugkerende en aanhoudende tekortkomingen worden helder. Vanuit deze analyse formuleert de ombudsman structurele aanbevelingen die een betere dienstverlening voor elke postgebruiker beogen. Naar aanleiding van de klachten in 2023 formuleert de ombudsman in dit jaarverslag drie structurele aanbevelingen aan de sector en bijkomend een structurele aanbeveling aan bpost in zijn rol als universele dienstverlener. Tot slot formuleren we twee adviezen aan het beleid.
Dit Jaarrapport 2023 publiceren wij, voor de eerste maal, onder de vorm van een mini-website. Wij wensen u veel scrol- en leesgenot en kijken uit naar een constructieve dialoog over het verder optimaliseren van de post- en pakket wereld.
KATELIJNE EXELMANS & PAUL DE MAEYER
OMBUDSMAN POSTE
2023 IN RESULTATEN
2023 in één oogopslag
2023 IN DETAIL: ONTVANKELIJKE KLACHTEN
TOP 3 KLACHTEN
2.797 Pakketten
1.004 Brievenpost
1.133 Relationeel
Blik op de partijen
Klagers
87 % van de aanvragers is particulier. Het aandeel van de rechtspersonen bedraagt 13 %. In deze laatste categorie bemiddelt de ombudsdienst voornamelijk voor zelfstandigen, vrije beroepen en kmo’s (als bestemmeling én afzender). Ook verenigingen en overheidsinstanties vinden hun weg naar ombudsman poste. Grote bedrijven hebben als afzender doorgaans een contract op maat én een aanspreekpunt binnen het postbedrijf dat de contractuele relatie onderhoudt. Particulieren doen meestal een beroep op de ombudsdienst als bestemmeling, bij de rechtspersonen is bijna 50% afzender.
In 2023 bedroeg het aandeel van bestemmelingen die hun geschil indienden bij ombudsman poste 71%. 27% van de klachten is afkomstig van een afzender. De 2% overige gebruikers betreft mensen die een beroep doen op overige dienstverlening: financiële post, filatelie, …
Ook in 2023 blijft de doorsnee klant van de ombudsdienst een particuliere bestemmeling. Het is dan ook de bestemmeling die in de eerste plaats hinder ondervindt wanneer hij een pakket, zijn dagelijkse briefwisseling, een factuur, een aangetekende zending, … niet ontvangt. Toch zien we de voorbije jaren een toename van het aantal afzenders met een bemiddelingsvraag, zowel bij de particuliere afzenders (24% in 2023, 13% in 2021) als de zakelijke afzenders (45% in 2023, 42% in 2021).
Wijze van aanmelden
In 98% van de dossiers contacteert de klant rechtstreeks ombudsman poste. De bemiddelingsvragen worden ingediend via het klachtenformulier op de website van ombudsmanposte.be (50%) of via mail (46%). 67 klachten werden via brief ingediend en 3 personen hebben hun geschil persoonlijk toegelicht in de kantoren van ombudsman poste.
46 dossiers werden verwezen door de Consumentenombudsdienst, 62 door een andere ombudsman en 6 door Belmed. Een bemiddelingsaanvraag kan enkel schriftelijk ingediend worden. Om de laagdrempeligheid van onze dienstverlening te verzekeren, kunnen mensen wel telefonisch terecht om informatie te vragen. In een telefonisch contact kan de oproeper zijn probleem toelichten, hij krijgt informatie omtrent de werking van de sector, zijn rechten en de procedure tot het indienen van een eerste- of tweedelijnsklacht.
Bedrijven
De Ombudsdienst voor de Postsector past in de Europese en nationale doelstelling om geschillen te regelen via consensus. Het is de gebruiker van de post- en pakketdiensten die een vraag tot bemiddeling kan indienen. ombudsman poste neemt dan contact op met het betreffende bedrijf. Sinds februari 2007, naar aanleiding van het openstellen van de postmarkt voor concurrentie, is de ombudsman bevoegd voor alle bedrijven die post en pakjes vervoeren én die actief zijn op de Belgische postmarkt. In elk dossier streeft ombudsman poste naar het bereiken van een minnelijk akkoord tussen de partijen. De ombudsman bemiddelt op basis van de standpunten van de partijen, de toepasselijke regelgeving én billijkheid.
ombudsman poste investeert sterk in de samenwerking met de postbedrijven om de kansen tot het bereiken van een minnelijke oplossing in elk dossier te maximaliseren. Zo houdt de ombudsman om de 6 weken een persoonlijk dossieroverleg met bpost om die dossiers waar een minnelijke oplossing volgens de gewone bemiddelingsprocedure niet bereikt wordt alsnog te bespreken.
Vanaf 2021 werd een dergelijk gestructureerd overleg ook opgestart met UPS, DPD, GLS, Fedex en PostNL, in 2023 volgden Mondial Relay en Colis Privé. Met de overige bedrijven wordt ad hoc samengekomen om dossiers persoonlijk te bespreken en zo het bereiken van een minnelijke oplossing te maximaliseren.












